Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Infranord

Stannar kommunikationen – stannar hela tågtrafiken

De ser till att tågen går

 

"Stannar vår kommunikation, så stannar hela tågtrafiken!" Den svenska järnvägsjätten Infranord har outsourcat IT-driften för att vardagen skall "tuffa på".

– Tågtrafiken är beroende av att man kan lita på vår digitala kommunikation. Om den inte fungerar, så blir det ganska snabbt så att vi inte kan göra vårt jobb, förklarar Ali Eskandari som är IT-chef för svenska Infranord. Företaget arbetar dagligen med konstruktion och underhåll av järnvägssystem i Norge och Sverige och har omkring 2 000 anställda.

 

Experthjälp

– Det säger sig självt att vi är beroende av ett IT-system som gör att informationsflödet fungerar som det ska. Bara i Sverige har vi avdelningar på 98 olika platser. Vi är beroende av att chefer kan komma i kontakt med sina anställda, att kunderna kan nå oss – och inte minst att Trafikverket löpande håller oss uppdaterade om det som sker på tåglinjerna. Vi insåg för några år sedan att det var klokt att överlåta vår IT till de som är experter på området, så vi kan koncentrera oss på det vi är bäst på: arbeta med järnväg, förklarar Eskandari.

En tuff utmaning

Under 2013 valde Infranord att outsourca hela IT-driften till Visolit. Patrik Lännerberg, säljchef på Visolit Sverige, medger att de stod inför en tuff utmaning.

– Uppdraget var omfattande. Under sex månader skulle en hel IT-miljö outsourcas och implementeras hos oss. Hundratals servrar – fysiska och virtuella – skulle flyttas samtidigt som ett tiotal verksamhetskritiska program fortlöpande måste fungera. Lyckligtvis har vi goda och välbeprövade system. Uppdraget som skulle avklaras på sex månader, fullbordades på fyra, säger Lännerberg – som nyligen var med om att förlänga Infranords IT-avtal med tre nya år.

Sparade mycket pengar

– När vi skulle outsourca våra IT-tjänster hade vi flera aktuella leverantörer. Valet föll på Visolit för att vi kände instinktivt att de förstod våra behov. De håller sig uppdaterade och vi får flera stordriftsfördelar. Det som var mest avgörande när vi fattade beslut om att förlänga samarbetsavtalet, var den kompetens Visolit har när det gäller Citrix-systemet och den flexibla prismodellen. Vi betalar en summa per användare, något som har givit oss möjlighet att spara en del pengar eftersom Infranord har gått från att ha 3 500 anställda år 2012 till 2 000 anställda nu 2017, förklarar IT-chef Eskandari.

En möjlighet – inte ett hot

Genom samarbetet med Visolit får Infranord idag en modern IT-miljö baserad på en hybrid-plattform för molntjänstleveranser baserad på Microsoft Azure och Office 365 samt Visolits egna standardtjänster.

– Som IT-person tycker jag att samarbetet med Visolit är mest givande när vi gemensamt utvecklar nya lösningar och kör stora gemensamma projekt. Det är härligt med en partner som ser ny teknologi som en möjlighet – inte ett hot, säger Ali Eskandari.

Vi är beroende av att chefer kan komma i kontakt med sina anställda, att kunderna kan nå oss – och inte minst att Trafikverket löpande håller oss uppdaterade om det som sker på tåglinjerna. Vi insåg för några år sedan att det var klokt att överlåta vår IT till de som är experter på området, så vi kan koncentrera oss på det vi är bäst på: arbeta med järnväg."
– Ali Eskandari
Vad kan vi göra för dig?

Hör av dig till oss på Visolit

Tillsammans går vi igenom dina behov och hjälper till att vidareutveckla dina system för att kunna möta morgondagens utmaningar.