Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Frende Forsikring

Frende Forsikring och Visolit spelar bra ihop

 

 

 

 Norska företaget Frende Forsikring levererar skade- och livförsäkringar till över 250 000 privatkunder och företag i Norge, och ägs av 15 stora och små sparbanker. Samarbetet med Visolit sträcker sig tillbaka till 2009, då Frende valde att flytta infrastrukturen och driften över till Visolit.

“Det är kanske det allra bästa med Visolit – vi har haft ett långt äktenskap, och Visolit har en stark position som vår “hovleverantör”. De är ärliga och tydliga i sin kommunikation, något vi i Bergen gillar. Den perfekta leverantören existerar inte, men vi spelar bra ihop – och har gjort det under alla dessa år”, säger IT-driftschef Bjørn-Erik Gjerde på Frende Forsikring. 

Kundansvarige Sindre Uthaug på Visolit tillägger att Frende värderar samarbetet dem emellan, och fokuserar på hur kunden och leverantören blir bättre tillsammans.

“Det händer både genom nära dialog, ett tätt samarbete och sociala möten för att bygga bättre relationer, förklarar Uthaug.

Visolit sköter drift och infrastruktur och behöver känna till försäkrings- och bankmarknaden väl för att kunna ge bra råd till kunden. För att ligga i framkant av utvecklingen jobbar Frende aktivt med datainsikter. Här är det tal om mycket stora mängder data och Visolit ger företaget rekommendationer om upplägg och hur datan kan bearbetas.

 Frende förvaltar sin egen kunddrift och är kontaktpunkt för sina egna användare.

“Visolit är navet för att leverera serverdrift och knyta ihop infrastrukturen mellan våra partners. Jag vill för övrigt påstå att Visolit har världens bästa logistikavdelning. Vi är väldigt nöjda med den”, säger Gjerde.

IT, teknik och Visolit – viktiga delar för Frende Forsikrings framtid

“IoT är en väldigt big deal som kommer att utmana dagens affärsmodell. Vad betyder utvecklingen för försäkringsbranschen? Vad kommer alla de nya smarta sensorerna i våra hem, bilar och wearables att innebära för industrin? Det är frågor som vi måste ha svar på för att kunna erbjuda framtidsinriktade tjänster till våra kunder”, säger Bjørn-Erik Gjerde.

“Ju bättre insikt vi har i kundens behov, desto bättre produkter kan vi erbjuda.”

Kunderna vill ha möjlighet att själva utföra enkla uppgifter och en helt automatiserad självbetjäning är försäkringsbolagets fokus. Genom en egenutvecklad webbutik och "Min sida" har kunder möjlighet att köpa nya och ändra sina försäkringar, samt registrera eventuella skador för automatiserad hantering av skadeståndsersättning.

“Vi ser också att våra ägarbanker vill knyta kunderna närmare dem, och att kunderna i sin tur vill kunna ha bankinformation och försäkringar på samma ställe. Vi strävar ständigt efter att skapa en bättre kundupplevelse och underlätta för olika integreringar baserade på API:er mot onlinebankerna. Detta är ett av våra huvudsakliga fokusområden under 2019.”

“Vi fokuserar starkt på egenutveckling av olika tjänster för att kunna erbjuda användarvänliga lösningar till våra kunder och anställda, och idag har vi över 45 anställda på IT. Vi ska inte vara den mest pråliga lösningen – det ska vara enkelt och tryggt för vanligt folk som behöver försäkringar. Med Frende får du ett försäkringsbolag som bryr sig om sina kunder, säger Gjerde.

Framöver fortsätter det goda samarbetet mellan Frende och Visolit. Parterna betonar att det är viktigt med en stark relation och ett nära samarbete som präglas av ärlighet. “Ibland kan det hetta till, men vi har ändå alltid högt i tak”, menar Gjerde, och får en bekräftande nick från Uthaug.

Frende och Visolit har en regelbunden dialog, och snart är det dags för ett djupare strategimöte där parterna ska peka ut en gemensam riktning för sitt vidare samarbete. Vid nästa möte är de framtida möjligheterna med Visolits egna integrationsexperter iBiz Solutions ett av diskussionsämnena.

“Det är spännande med den nya kompetens som Visolit har skaffat sig nyligen, något vi förväntar oss kan bidra till att lyfta oss ytterligare,” säger Gjerde.

Kundernas försäkringsfavorit

Frende Forsikring är de norska kundernas favorit och var bäst på både kundnöjdhet och lojalitet av de uppmätta företagen i den kända branschstudien EPSI under 2018.

 “Kundernas favoritstämpel har stor betydelse för oss, det visar att vi gör många saker rätt. Vi har de mest lojala kunderna, något vi har haft flera år i rad. De vet att vi levererar på topp och att vi ger den bästa uppföljningen om olyckan inträffar, säger Bjørn-Erik Gjerde.

 “Namnet Frende kommer från det norska ordet frændi. Det betyder vän eller släkting, och vår logotyp symboliserar Frende som en hjälpande hand för våra kunder”, tillägger han.

 “Vi är mycket måna om att kunden ska vara nöjd, och bryr oss lite extra om dig, det som är ditt och de dina. Det är därför vi är särskilt stolta över att våra kunder ger oss högsta poäng i undersökningar varje år. Att ha lojala kunder och ett gott rykte är A och O för ett försäkringsbolag”, avslutar Gjerde. 

 
“Det är kanske det allra bästa med Visolit – vi har haft ett långt äktenskap, och Visolit har en stark position som vår “hovleverantör”. De är ärliga och tydliga i sin kommunikation, något vi i Bergen gillar. Den perfekta leverantören existerar inte, men vi spelar bra ihop – och har gjort det under alla dessa år.” – IT-driftschef Bjørn-Erik Gjerde på Frende Forsikring.
Vad kan vi göra för dig?

Hör av dig till oss på Visolit

Tillsammans går vi igenom dina behov och hjälper till att vidareutveckla dina system för att kunna möta morgondagens utmaningar.