Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Con-Form

Con-Form nyttjar möjlighetsutrymmet i molnet med Visolit som molnpartner

Con-Form är en nordisk koncern som levererar och monterar råstommar och produktion av element till råstommar. Det produceras betong i de sex fabrikerna i Norge och Sverige, och det är betongelement som sätts samman likt stora legoklossar till råstommar.

- Con-Form är underentreprenör för de stora entreprenörerna som JM, Veidekke, Skanska, AF, Consto med flera och vi levererar flerbostadshus och vissa hotell och kommersiella byggnader. Dessutom producerar vi täck- och väggelement, balkonger, trappor och andra prefabelement. Våra fabriker och entreprenörsenheter arbetar nära varandra, säger IT-chef Hans Magnus Wold.

Con-Form verkar i Norge i två huvudregioner; Sørøst-Norge och Trøndelag.

- Con-Form har närmare 120 tjänstemän som arbetar på kontor som projektledare, kalkylerare och säljare. Vi har också mycket operativ personal i fabrikerna samt förmän och montagepersonal på byggarbetsplatserna. Alla användare hos oss har data att relatera till som hanteras hos Visolit, förklarar Wold.

En resa med Con-Form och Visolit som goda strategiska samarbetspartners

Kundrelationen startade redan 2008 med dåvarande Doorway som leverantör. Wold har varit inblandad sedan ERP-systemet levererades och då flyttades verksamheten till terminalservrar. Doorway blev TeleComputing 2018, som sen blev Visolit, och nu har kundrelationen varat i 12 år.

När terminalservermiljön blev uppgraderad var anledningen på sin tid att alla skulle ha en gemensam plats att arbeta med filer, men också system inklusive redovisningssystemet.

Dagens leverans inkluderar molntjänster, terminalserver, Office 365, totala användar- och licenspaket och IT-drift. Visolit tillhandahåller också kundtjänst, men Con-Form gör också en del användarsupport själv.

- På Con-Form har vi bara en anställd inom IT, och som en liten organisation, fokuserar vi på att köpa tjänster utifrån. IT-drift är inte vår kärnverksamhet, och då behöver vi någon vi kan lita på, som levererar fungerande och moderna system och som känner vår verksamhet eftersom vi har arbetat tillsammans över tid. Vi valde att gå vidare med Visolit tack vare den goda kundrelationen. Vi vill lyfta fram vår duktiga kundansvariga, Ruben Hansen, som har tagit ett fast grepp om oss som kund och arbetat för att lyfta oss. Det ger stort värde med proaktivt kundansvar, vilket sätter «Customer success» högt, det är inte alla som tar det på allvar, skryter Wold.

Läs mer: 3 anledningar till att välja Visolit som din teknologiska samarbetspartner. 

Molnet är möjlighetsutrymmet för Con-Form med Visolit som länk

Con-Form har nu alla Microsoft Officetjänsterna, som Mail, Exchange online, Teams, Sharepoint och Onedrive.

- Vi har hela paketet, plus terminalservrar i Visolit Cloud och vi använder Project för planering, berättar Wold vidare.

- Genom att använda molnet har vi kunnat vidareutveckla och förnya. Digitalisering av företaget har pågått länge, för byggbranschen är ju mitt uppe i en stor förändring med BIM, appar, 3D-modellering och detta i en bransch som traditionellt legat långt efter. Ryggraden i innovationsarbetet är allt som är relaterat till din användare som e-post och de grundläggande arbetsverktygen. Det har i sig ett värde att det alltid uppdateras kontinuerligt. I en Office 365-värld märker man inte att man blir uppgraderad, det blir man bara. Alla uppdateras automatiskt, allt vi har är alltid uppdaterat, utan att användarna upplever detta som ett hinder eller fördröjning.

Wold säger att det har skett en snabb utveckling inom säkerhet och hur viktigt det är att ha en partner som alltid fokuserar på säkerhet.

- Det har hänt mycket, och ska du använda molntjänster måste man tänka mer på säkerhet därför att du är mer exponerad, men du är också mer exponerat «by default» för de som försöker angripa dig blir fler och mer sofistikerade. Att vara uppdaterad om säkerhet är viktigare än någonsin. Då är det också viktigt att ha en solid partner som fokuserar på det och alltid är uppdaterad. Där har vi Visolit, säger Wold.

För en IT-chef är det viktigt att systemen inte bara fungerar utan att de också uppdateras och tar hänsyn till nya funkitioner som kommer. Det frigör tid för strategi, digitalisering och verksamhetsutveckling i koncernen.

- Det kräver en bra partner och leverantör, som i tillägg till att ha uppdaterade tjänster också har god förmåga till rådgivning, något vi har i vår kundansvarige Ruben Hansen på Visolit.

- Vi upplever att Visolit är en bra länk mellan oss som kund och det stora möjlighetsutrymmet som finns där ute. Det enorma utbudet från Microsoft och att identifiera vad som är relevant och viktigt för oss är en stor hjälp att få från Visolits kundteam.

Kundansvarige hos Visolit, Ruben Hansen, för sin del skryter också om samarbetet med Con-Form.

- Con-Form visar ett högt förtroende för oss på Visolit och samspelet flyter mycket bra. Båda parter är lösningsorienterade, proaktiva och fokuserar på helheten i leveransen. Con-Form utmanar Visolit med en trevlig, konstruktiv och välkomnande ton, vilket ger oss en utmärkt position för att vara öppen och ärlig i kommunikation och kring lösningsförslag som vi menar ger mest värde för Con-Form, säger Hansen.

Som IT-chef är det också viktigt att visa strategisk förståelse och genomförandekraft.

- Vi har haft betydande minskning av de fasta kostnaderna, samtidigt som vi har säkerställt upprensning av användare, och vi har tidigare också haft andra leverantörer som vi har betalt för att hjälpa till med support och installation av nya datorer. Nu är det mycket lättare, för nu har vi Managed Cloud Client, där du bara anger ditt användarnamn och sen är du redo att arbeta. Kostnaden vi hade förknippat med detta tidigare är nu borta och vi gillar det! Visolit hjälper till att finna den bästa lösningen och är öppen i dialogen med oss. Ett sådant lyft kan också ha en väldigt stor kostnadseffekt, som bidrar till att IT-chefer blir ännu viktigare för verksamheten strategisk sett, betonar Wold.

Fick alla till molnet med Visolit: Supersnabb leverans under Corona

Våren 2019 förnyades kontraktet med Visolit. Detta resulterade i migrering av allt till molnet, som hanterades väl av Visolit som leverantör. Det handlade om att strukturera hela migreringen till molnet, vilket var ett strategisk val av Con-Form. Det skulle visa sig vara framsynt, för när Coronasituationen kom kunde projektet påskyndas.

- Veckan innan Corona svepte över Norge hade vi påbörjat migreringen av enstaka anställda till molnet. I mars hände saker snabbare än någonsin. Vi fick snabbt reda på att vi snarare borde påskynda planerna och få upp alla användare snabbt. Därmed blev migreringen snabbt genomförd och alla användare var uppe i löpet av 20.-22. mars, förklarar Wold.

- Vi visste att vi kunde leverera tillsammans med leverantören på kort tid och vi fick upp alla snabbt till molnet. Det var viktigt för Con-Form att kunna leverera även när hela Norge stängdes. Det fanns snabbkurser i Teams och våra anställda visade en enorm förändringsvilja där de anammade nya sätt att arbeta och nya verktyg. Teams blev på kort tid favorit, och nu har folk fullständigt glömt hur världen såg ut innan Teams, det är mycket bättre nu.

- Tidigare tillbringade vi många månader på att byta ut program, så kom Corona, och nu kunde vi implementera Teams på två dagar, konstaterar Wold vidare.

Bra förberedelser och gott samarbete med leverantör och anställda har bidragit till att Con-Form är bättre rustad än någonstin.

- Alla blev väldigt beroende av de nya och bra verktygen, och det skedde snabbt. Nyckeln var bra information, vara tillgänglig för frågor och lyssna. Visolit har också bistått kring detta.

Wold lyfter också fram Visolits goda projektledare för migrering, som var en bra sparringpartner och höll i alla trådarna.

- Håkon Jonassen såg till att det gick smidigt och det var många trådar att hålla samman, liksom många involverade hos Visolit och hos kunden. Allt detta blev faciliterat av Håkon, som såg till att jag som IT-chef var säker på att det gick som det skulle. IT-chefen Wold tog då uppgiften att vara kontaktpunkt för alla i Con-Form, så det goda samarbetet med Visolit gick smidigt.

- I projekt som detta är det viktigt att komma ihåg att det krävs mycket ansträngning från både kund och leverantör. Viktigt med stabilitet och att vara «hands on» hela vägen, för någon måste vara länken ut till den organisation du ska göra detta för. De erfarenhet vi fått är att det är viktigt att informera mycket om det som kommer hända, följa upp på vägen, dela video- och utbildningsmaterial med mera. Då har du något att hänvisa till när anställda undrar över något. Lite som att «ta tjuren vid hornen», avslutar Wold.

Vad kan vi göra för dig?

Hör av dig till oss på Visolit

Tillsammans går vi igenom dina behov och hjälper till att vidareutveckla dina system för att kunna möta morgondagens utmaningar.