Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Digitalisering

Utnyttjar du möjligheterna i licenserna du betalar för?

Office 365 är den mest uppskattade interaktionsplattformen för många företag. Plattformen säkerställer att programmen och verktygen du använder är integrerade med varandra och fungerar optimalt tillsammans.

För en stor del av nordiska företag är det en självklarhet att använda Office 365, men många som har Office 365-licenser utnyttjar bara en bråkdel av de möjligheter som finns på plattformen. Många är osäkra på hur de inkluderade verktygen kan användas aktivt som en del av arbetsdagen och vilka fördelar de delar ger.

[CHECKLISTA] SÅ VÄLJER DU RÄTT TEKNIKPARTNER


Av den anledningen kommer vi en gång i månaden att dela våra bästa tips om olika Microsofts verktyg. Vi börjar med att ge en översikt över de vanligaste och användbara verktygen de flesta företag har tillgång till, men inte använder sig utav på bästa sett. 

OneNote

Under en arbetsdag produceras många mötesanteckningar, att-göra-listor och andra korta texter. Det kan finnas idéer som plötsligt dyker upp eller kommentarer från en kollega. Vart ska du lagra dessa anteckningar så att du kan hitta dem igen när behovet uppstår?

OneNote är ett av de mest grundläggande Microsoft-programmen och därmed också ett av de mest användbara. Organisera dina anteckningar här så att du enkelt kan hitta dem, redigera dem och markera det viktigaste och dela och samarbeta med andra.

OneDrive

Arbetsdagen tillbringas inte längre på ett ställe. Vi flyttar mycket och behöver tillgång till våra filer från mer än en enhet.

Med OneDrive  får du en säker  fillagring, säker delning och en enda plattform för samarbete. Med alla dina filer lagrade i molnet kan du enkelt hitta filerna när du behöver dem, oavsett från vilken enhet du använder, och du kan dela dem med vem du vill.

Kaizala

I dag beror lönsamhet, nya innovationsmöjligheter och en konkurrenskraftig position på att all kommunikation är snabb, användarvänlig och säker. Datorn är längre inte  vårt främsta verktyg för att uppnå detta. Mobilen har till stor del tagit över denna roll. 

Kaizala är en app som är integrerad med Office 365 och kompatibel med både iOS och Android. Appen tillåter kollegor att kommunicera på ett naturligt sätt. Det är också en bra plattform för spridning av arbetsuppgifter samt delning av filer och dokument.

Sway

Att dela kunskap och expertis är en av de viktigaste sakerna vi gör under en arbetsdag. Det är viktigt att vi ska kunna presentera och dela med oss på ett sätt som inte alltid behöver vara så avancerat , det ska kunna vara enkelt och smidigt att göra presentationer. 

Med Sway är det enkelt att skapa professionella presentationer och dokument. Programmet innehåller ett antal mallar för både intern och extern användning, men du har också möjlighet att skapa presentationer från grunden.

Planner

Alla företag behöver ett system för att organisera projekt och uppgifter som ska slutföras. Det är en stor fördel om detta program kan integreras med de andra program som företaget använder dagligen, till exempel e-post, kalender och kommunikationsverktyg.

Planner  är integrerad med programmen i Office 365-paketet och utvecklats för företag som behöver organisera arbeten där flera personer är involverade. Med Planner är det enkelt att organisera ditt arbete, tilldela och följa upp uppgifter i projekt och team. Uppgifter tilldelas i form av kort, och användaren kan organisera sina egna uppgifter på flera sätt.  En stor fördel med planner är att användarvänligt och du får en bra visuell överblick. 

Stream

När man håller i möten eller arrangerar utbildningar  är det ofta nödvändigt att ha en plattform för att dela videor.

Med Stream är det enkelt att dela videor från alla enheter. Du kan anpassa dina videor med undertexter, automatisering vid hörselskada och ansiktsigenkänning. 

Forms

Feedback är en viktig del för företag som vill förbättra sig. Det är viktigt att både anställda och kunder har en plats där dem får säga det dem tycker.

med Forms  kan du enkelt skapa anpassade marknadsundersökningar och frågesporter för dina kunder samt anställda.  Forms tillåter dig se samband som annars kräver väldigt mycket. Microsoft forms är enkelt att använda, fungerar optimalt på alla dina enheter och är integrerat med resten av dina Microsoft applikationer. 

Power Apps

I större företag är det avgörande att avdelningschefer med flera har tillgång till att få en översikt över hur situationen ser ut just nu. Data samlas hela tiden in och det är viktigt att den uppdateras och lagras kontinuerligt. 

Med  Power Apps från Microsoft kan du enkelt bygga dina egna appar, anpassade efter dina rådande affärsbehov. All insamlad data kan visualiseras med Power BI för den aktuella gruppen. 

Läs mer: Vad är Power BI? Vi ger dig översikten.

Delve

Att kunna dela kunskap och expertis blir allt viktigare i den moderna arbetsvärlden. Med Office 365 finns det många möjligheter dela med sig, men för att hålla reda på alla tillgängliga resurser behöver du en plattform där allt är sökbart och enhetligt. 

Delve är en sådan plattform. Delve är molnbaserad tjänst och ger bland annat insikt i vilka dokument du och dem du samarbetar med har arbetat och delat på sistone . Delve hämtar information och innehåll från Microsoft- paketet och gör informationen visuellt tydlig. 

Det här inlägget är avsett som en kort introduktion till Office 365-paketet som du kanske inte känner till. Under de kommande månaderna kommer vi att beskriva mer av dessa program mer detaljerat. Under tiden kan du bli mer bekant med dem för att göra ditt vardagsliv effektivare.

Ladda ner vår checklista:  Så väljer du rätt teknikpartner  Hur gör du för att välja rätt teknikpartner?  Den här checklistan hjälper dig att välja rätt!  Hämta  <https://www.visolit.se/whitepaper-5-best-practises-for-dig-som-it-chef> checklista