Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Digitalisering

Fördelarna med (AIM) förvaltningsbara integrationer

En timmes analys sparar 100 timmar i förvaltning. Med AIM-modellen säkerställer du en trygg och kostnadseffektiv förvaltning av verksamhetens integrationer.  

AIM-modellen_iBiz

Många företag som anlitar integrationsspecialister för att förvalta integrationerna säger att just förvaltningsdelen är dyr. Men det behöver inte vara så. Application Integration Maintenance (AIM) är en kostnadseffektiv modell för att säkerställa en trygg förvaltning.

Det som döljer sig bakom begreppet AIM är iBiz Solutions - som ingår i Visolit-koncernen - sätt att lägga upp förvaltningar.  

- Med 12 års erfarenhet av integration i Microsoft-miljö har vi samlat på oss en stor kompetens i plattformar och därmed metodik och governance. Och vi jobbar inte med utgångspunkten att förvaltning är slutet av ett integrationsprojekt - det är början på något nytt, säger Jonatan Wirdegård som är affärsområdeschef för AIM på iBiz Solutions. 

Inget vattenfallsprojekt  

Det som genomsyrar när man pratar med Jonatan är att det gäller att sluta se integrationer som en vattenfallsmodell. Snarare blir det som ett “Dev Ops”-upplägg, den berömda liggande 8:an. Först när en integration är överlämnad till förvaltning kan man analysera med hjälp av analysverktyg - i iBiz Solutions fall med deras egna Insights-verktyg.  

 - AIM är bara början på nästa steg, fastslår Jonatan Wirdegård och tillägger att iBiz Solutions är partner till sina kunder. De timmar som läggs ner i kundprojekt är avsedda för att verkligen hjälpa kunderna.  

Trots att AIM är ett slags startskott till nästa fas så är det oerhört kostnadseffektivt. Därför att det i iBiz Solutions arbetssätt finns en nollvision som gör att förvaltningskostnaden går ner. Nollvisionen går ut på att inga incidenter får uppstå i förvaltningen. Gör man däremot ett dåligt jobb i början av ett integrationsprojekt, kan det bli kostsamt i slutet. 

Vi jobbar enligt en 1-10-100 regel. 1 timme i analys sparar 100 timmar i förvaltning. Så det gäller att inte överdrivet snåla med timmar i dokumentationsfasen exempelvis, säger Henrik Rollvén som är säljchef på iBiz Solutions.  

 AIM-metoden ser till hela kedjan:  

  • Analys av nuvarande infrastruktur 
  • Rekommendationer och beslut kring strategier  
  • Utveckling av de tekniska lösningar som behövs 
  • Testning 
  • Överlämning till förvaltning och lansering 
  • Kontinuerlig utveckling och hantering, inklusive proaktiv övervakning  

Detta är förvaltningsbara integrationer  

Ett annat begrepp som återkommer ofta i samtalet med Jonatan och Henrik är “förvaltningsbar integration”. För att uppnå den ska man redan i designfasen hålla sig till de guidelines som man kommit överens om. Speciellt innan man driftsätter och överlämnar till förvaltning.  

 - Det betyder att när en integration driftsätts så är allt redan definierat från början. Vi sitter inte med en projektleverans och en kund utan med väldigt många kunder. Därför kan vi hålla det enhetligt, vilket gör att våra kunder kan känna sig trygga i den metodik och det ramverk som finns, säger Jonatan Wirdegård. 

 Fördelen för kunden är bland annat en möjlighet att kunna jobba proaktivt. Henrik berättar att iBiz Solutions experter upptäcker de flesta fel innan de får affärspåverkan, och att kunden i fråga inte ens märker felet. Och även när en incident inträffar så är teknikerna snabba på pucken.  
 
- Våra arkitekter följer en strategi som ligger till grund för allting. Vi fastnar inte i det operationella, vi förstår affärsnyttan, tillägger Jonatan Wirdegård. 
 

Integration i molnet leder till ökad lönsamhet och stärkt marknadsposition 

iBiz Solutions är experter på integration i on prem, molnet och hybrida miljöer. För de företag som vill öka sin lönsamhet, rekommenderar Henrik Rollvén integration i molnet: 

- Den gör data åtkomligt. Via generiska API:er kommer man åt många av systemens data. Eftersom API:erna är återanvändningsbara blir det kostnadseffektivt för kunden. Plötsligt har de dataflöden som fungerar utan driftstopp och störningar och kan använda datan på ett sätt de inte kunde tidigare. Detta skapar innovationsmöjligheter och främjar agila processer. 

Self Service Portal som skapar transparens 

Som kund till iBiz Solutions får man tillgång till en Self Service Portal som erbjuder möjlighet till koll på miljön genom rapporter och insights. Även de timmar som iBiz Solutions konsulter lägger ner i kundprojektet listas i portalen.  

 - Vi tror på ärlighet och transparens. Att våra timmar är exponerade, känner vi oss trygga i eftersom vi vet vilket värde varje nedlagd timme ger. Och så skapar vi en dialog med våra kunder med detta som underlag, berättar Jonatan Wirdegård.   

Henrik Rollvén avslutar:  

- Kunderna gillar portalen. De imponeras av att det är realtidsinformation. Och vill de göra en “drill-down” och veta mer om en punkt eller en leverans så har de all data för det tillgängligt.  

Ta hjälp av en expert - det skapar grogrund för innovation 

Digitalisering med maskininlärning, artificiell intelligens och Internet of Things som intressanta områden bereder vägen för innovation. Men den uppstår bara om plattformarna och systemen pratar med varandra genom integration. Och enbart då ökas er konkurrenskraft inom tjänste- och produktutveckling. Vårt råd: Ta hjälp av en expert! 
 

Visolit är erfarna experter inom hybrida molnlösningar och våra kollegor på iBiz Solutions är marknadsledande inom integrationer. Med oss som partner kommer ni få tillgång till fler affärsmöjligheter – samtidigt som ni alltid har en betryggande förutsägbarhet och tydlig kostnadsbild. Rådgivarna på Visolit hjälper er också att driva på innovationstakten i ert företag. Kontakta oss gärna för ett samtal! 

Nyfiken på systemintegrationer? Kontakta oss