Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Digital affärsutveckling

Color Line och Visolit med stadig kurs och ett bra samarbete

Color Line är Norges största rederi för internationell passagerar- och godstrafik till och från Norge, och ett  Europas ledande rederier inom närsjöfart. Företaget har en flotta på sju fartyg och trafikerar fyra internationella linjer mellan hamnar i Norge, Sverige, Danmark och Tyskland. 

Visolit levererar molntjänster, drift av lokala serverplattformar, nätverk, olika klienter och mycket av den övriga IT-infrastrukturen ombord på fartygen och på terminalerna. 

Color Line jobbar med turism och upplevelser och konkurrerar med flera andra företag. IT har en strategisk funktion för rederiet och inför den här artikeln har vi pratat med Marianne Gade Gørbitz, Information Officer på Color Line. Hon är en del av koncernledningen och har full koll på samarbetet med Visolit. 

– Vi ska ge våra kunder en bra upplevelse och det ska vi göra genom kundinsikt och genom att vara relevanta för våra kunder. Vi har gjort flera investeringar i vår miljö, i hållbarhet och i digitalisering. Och för vår IT-avdelning är målet tydligt - att öka digitaliseringen för att styrka Color Line, Marianne Gade Gørbitz.  

Hon tillägger: 

– Color Line har gjort mycket bra och vi behöver hänga med på det som händer på marknaden. Målet är att skapa tillväxt och lönsamhet för våra norska ägare. Vi är  också ett kundserviceföretag som ständigt jobbar för att skapa bra kundupplevelser för våra kunder. Det är det som gör att de vill komma tillbaka till oss.  

Standardiserade och professionella processer för IT  

Det har varit en resa för Color Lines IT-avdelning - från att ha varit en del av ekonomiavdelningen till att bli en hel egen del av koncernen. 

– IT-avdelningen jobbar långsiktigt och strukturerat och har ett bra “track record” som ger  inverkan på smarta investeringar. Bra, digitala initiativ kräver att man jobbar med bra alternativ för att förstå vilken ordning som är viktig. Vad är viktigt att göra senare? Våra initiativ är alltid  förankrade högt upp i ledningen med ett brett engagemang från flera delar av företaget, berättar Marianne. 

Hon säger också att Color Line har fokuserar mycket på de initiativ som drivs kommersiellt och har tagit fram byggstenar med en grundstruktur, för att uppnå saker de drömmer om, till exempel datakvalitet och en integrationsplattform.

– Color Line har inte den största IT-avdelningen och därför är det viktigt att vi reder ut vad vi ska vara bra och mindre bra på.  Därför får vi hjälp av externa leverantörer, såsom Visolit, säger Marianne. 

Kulturen på Color Line är väldigt präglad av service och de är måna om att ha bra relationer till sina leverantörer. Den maritima branschen är precis som många andra branscher i behov av att vidareutveckla sig själva för att kunna fortsätta vara relevanta för sina kunder. 

Följande är hämtat från Color Lines IT-strategi: 

IT-avdelningen ska vara ett kompetenscenter och drivkraften för digitaliseringen av Color Line. Vi ska vara pådrivande och guida i den digitala resan som Color Line ska fortsätta på. I det här arbetet ska “kunden” vara det centrala och kundresemetoden användas för att säkerställa kundfokus. I tillägg har vi definierat fyra fokusområden: 

  • Affärsrelaterad expertis 
  • Digitalisering
  • Förmågan att förändras 
  • Rätt outsourcing och samarbete med leverantörer

    Tillsammans bildar det här våra ambitioner och prioriteringar i arbetet med Color Line som ska ge bra kundupplevelser och ett lönsamt Color Line.   

    – Nya infrastrukturlösningar kommer hela tiden, men om det inte är standardlösningar så är de inte intressanta för oss. Vi ställer krav på Visolit att de ska komma med nya lösningar och koncept, för de måste också utveckla sig för att vara relevanta för oss. På samma sätt som vi behöver utveckla oss för att fortsätta vara relevanta för våra kunder, förklarar Marianne.  

Molntjänster, nätverk och infrastruktur från Visolit  

Utöver molntjänster levererar Visolit även drift av lokala serverplattformar, nätverk, klienter och annan övrig IT-infrastruktur, både ombord på fartygen och på terminalerna. 

– Vi är beroende av att ha en stabil drift. Förseningar till exempel går ut över passagerare och vår lönsamhet. Kunderna behöver helt enkelt få vad de betalar för, fartygen behöver gå på utsatt tid och nätverket är kärnan i allt det här. Nätverk handlar om att våra system ska vara tillgängliga hela tiden, något som kräver en säker och stabil tjänst, berättar Marianne. 

Visolit förstår kunden bra och visar vägen genom anpassning

Color Line beskriver Visolit som en leverantör som förstår sina kunder bra och har en bra förmåga att anpassa sig. 

 – Vi valde att förnya med Visolit eftersom vi har höga krav på säkerhet och bra nätverkslösningar, vilket är viktigt för att vi ska kunna utveckla oss som rederi. Vi är igång 24/7 och behöver en professionell och kunskapsrik kundservice som alltid är tillgänglig, säger hon.

- Visolit säkerställer att alla förändringar för Color Line görst med kvalitet och de har en god incidenthantering och bra infrastruktur. De har också en kundservice med kompetenta och lösningsorienterade medarbetare. De ser dessutom till att alla applikationer är relevanta, stöttande och ger ett värde för företaget, tillägger Marianne.

Color Line och Visolit har varit på en gemensam resa de senaste fem åren där förändringar har skett i infrastrukturen, på skepp och på land, i klientversioner, databasversioner, i säkerhetssystem, i brandväggar och optimeringslösningar för nätverket. 

 – Det är ingen tvekan om att kundteamet på Visolit är en anledning till att vi är så nöjda, de är människor som vi har mycket att göra med. Visolit visar verkligen förmågan att kunna anpassa sig efter oss och de känner oss. Vi får den uppmärksamhet vi behöver när vi behöver den. [Textbrytning]

Marianne fortsätter: 

– Win/Win-situationer kännetecknar vårt samarbete med Visolit. Men även bra dialoger och att vi tillsammans kommer fram till lösningar. Det handlar om en kontinuerlig förbättring av processer och att Visolit verkligen förstår oss som kund. 

Det täta samarbetet de senaste åren har också gett resultat. Ett teknologiskt, framtidsorienterat fartyg “Color Hybrid” har levererats och projektet har vunnit flera maritima priset såsom  “Project of the year” och “Ship of the year” för att nämna några. 

Nätverkslösning från Cisco DNA Center  

Color Line har komplexa system för incheckning, bokning, bemanning, logistik, restauranger och många fler applikationer som ska jobba tillsammans för att det hela ska fungera på bästa sätt. 

– Color Line är specialister på skepp och upplevelser, nätverk är inte en del av vår kärnverksamhet. Det som är viktigt för oss är att nätverker fungerar, är stabilt, kostnadseffektivit och att det är skalbart, understryker Marianne. 

Nätverksanslutningen som valet föll på heter Cisco DNA. Namnet kommer av att nätverket känner till enhetens generiska material. Allt bygger på Ciscos “best practise” kontinuerligt.  

Nätverket levererades första gången till världens största batteridrivna fartyg, Color Hybrid. När Color Line skulle bygga ett fyrtorn på ett av sina skepp och samtidigt ta hänsyn till miljö och vara i framkant inom IT och automation var samarbetet tätt mellan Color Lines. Idag används även lösningen på våra fartyg SuperSpeed 1 och SuperSpeed 2. 

– Det har varit mycket nytt i lösningen både från Visolit, Cisco och Color Line och även om det fanns vissa utmaningar i starten, har alla parter nu fått egen expertis på just den här lösningen. Det krävdes en liten extra insats för att leverantören också skulle kunna styra utrustningen och “våga ta ledningen” och investera lite extra. Samarbetet ledde även till engagemang hela vägen tillbaka till utvecklarna i Cisco för att komma i mål, säger Marianne.

Vad gör Cisco DNA Center?  

– Nätverkssystemet säkerställer att vi kommunicerar. Nätverket är hjärnan och kartan som visar var all trafik ska och lotsar trafiken dit. Det finns en hel del hinder och säkerhet för att hindra oönskad trafik. Nätverkslösningen från Cisco och Visolit är innovativ och ger en helt annan säkerhet än tidigare. God säkerhet ger bättre kundupplevelser i slutandan, fortsätter hon. 

– Den här lösningen ger oss möjlighet att felsöka och gör det lättare för Visolit att rätta till eventuella fel. Genom automatisering får vi regler för 1000 växlar åt gången och artificiell intelligens löser andra problem åt oss. Lösningen har ett webbaserat gränssnitt och vi tror på sikt att det här kommer att effektivisera driften av lösningarna.  

Hela nätverksprocessen är nu automatiserad och nu definieras uppsättningar av regler för varje enpunktsenhet som används ombord, såsom kassaapparater, skärmar, TV-apparater och så vidare. Uppsättningen av regler automatiserar hur enheterna ansluter online.

– För oss som kunder är det super med standardiserade lösningar och processer, då är vi säkra på att det är stabila lösningar och det ger oss fördelar som leverantör, säger Marianne. 

Läs mer om nätverkslösningar från Cisco

Ekosystem med Visolit som gemensam kontaktpunkt  

Color Line har många stora leverantörer som de samarbetar med, varav Visolit är den största. Visolits kundservice (SPOC) är den gemensamma kontaktpunkten för allt och om det skulle vara fel på något som levereras från andra leverantörer är det ändå Visolit Color Line främst ringer till för att få hjälp. Deras fartyg är, med undantag för restriktioner under Corona-pandemin, alltid i drift och med hela 19 avgångar per dygn, under dygnets alla timmar, säger det sig självt att de behöver vara tillgängliga hela tiden.   

– Kundservice är avgörande för oss och det kan vara svårt för en användare på våra fartyg att hitta rätt person eller ställe att kontakta för att få hjälp. Det finns flera uppenbara fördelar med att ha allt på ett ställe: Felhanteringen samlas på ett ställe och genom det säkerställer du full koll på eventuella problem. Visolit övervakar våra tjänster och vi meddelas om något skulle hända med våra bastjänster, säger Marianne. 

– Vi har en stabil verksamhet. Vi arbetar också med ett kontinuerligt förbättringsarbete, så att misstagen vi gör hela tiden reduceras genom hinder och så vidare, i allt vi gör. Vi har arbetat målmedvetet med att inte samma problem ska uppstå fler än en gång. Du måste utveckla företaget och introducera nya lösningar, samtidigt som det måste vara stabilt. Då är det viktigt att ha bra rutiner för förändringsprocessen och skickliga människor som utför jobbet. Och det har vi med Visolit i teamet. 

Hon avslutar: 

– Som en välskött koncern och IT-avdelning är vi måna om bra inköpsprocesser i botten. Det handlar inte bara om pris, det handlar även om lämplighet för företagets storlek och kompetens. Det fungerar bra för oss att ha en lokal leverantör som ger oss uppmärksamhet. Visolit har också behållit många av de resurser som har varit involverade i projektet, något som vi verkligen uppskattar. Vi vill vara en bra kund som de anställda på Visolit gärna vill jobba med!  

Har du funderat på hur viktigt företagets nätverk egentligen är? Och hur det påverkar mer än att "internt funkar?" Ladda ner vår guide om 5 skäl till hur nätverket kan lösa företagets utmaningar! 

New call-to-action