Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Nyheter

Visolit visar vägen till molnet

Teknikkoncernen Visolit, som fram till januari 2019 hette TeleComputing, är en snabbfotad problemlösare som hjälper kunderna att generera affärsnytta med hjälp av IT.

Visolit-110-Redigera-1

Oavsett vilka IT-utmaningar som kunderna står inför ska Visolit vara den partner som kunderna föredrar. Det gäller både teknikutveckling, digitalisering och vägen till molnet, berättar Johan Magnusson, vd på Visolit Sweden AB.

Det nya namnet, som är en variant av ”We solveIT”, markerar att företaget vill uppfattas som ett nytt framåtblickande varumärke och ett solitt företag som löser kundens utmaningar – ett företag som inte bara är en leverantör utan en partner.

– Det är ingen slump att de första två bokstäverna i det nya namnet är VI. Visolit ska vara kundens partner, och vårt motto är “Varje utmaning behöver en partner”, säger Johan Magnusson.

Namnbytet, i kombination med ett utökad kompetens- och tjänsteutbud, ger Visolit en god position på den nordiska marknaden för hybridmolnlösningar och traditionell verksamhet som förväntas växa cirka 9 procent i Norge och Sverige framöver.

Stärkt geografisk och affärsmässig närvaro


Under de senaste åren har Visolit stärkt sin geografiska närvaro i hela Norden och sin position som partner för hybrida molntjänster och digital transformation. Tjänsteerbjudandet inom konsulttjänster, säkerhet, integreringar och produkter har utökats och förstärkts. Företaget har dessutom utvidgat sin branschspecifika kompetens inom fastigheter, hälso- och sjukvård, redovisning och juridik.

– Det är en viktig strategi som vi kommer att se mycket mer av framöver. Kunderna ska uppleva att vi ger relevanta råd inom just deras sektor som hjälper dem att tillvarata framtida möjligheter, säger Johan Magnusson.

Visolit-192

Partner inom verksamhetsutveckling

I en tid då IT-frågorna alltmer förflyttas från IT-avdelningen till verksamhetens hjärta strävar Visolit framförallt efter att skapa affärsnytta för kunderna. Med målet att digitaliseringsresan bidrar till att förstärka kundens strategiska position ser sig företaget som kundens partner inom digitalisering.

– Vår roll som rådgivare blir allt viktigare. I en alltmer komplex värld fungerar våra IT- experter som dirigenter som ser till att alla system och behov samspelar. Vi hjälper kunderna att se de möjligheter som finns, och strävar efter att vara den främsta rådgivaren för nya affärsmöjligheter.

– Några av våra främsta konkurrensfördelar är hög kundnärvaro, förmåga att driva verksamhetsutveckling samt service och support i världsklass. Det ska kännas självklart och naturligt för kunden att ha oss som en samlad partner för verksamhetsutveckling inom IT, inte minst när det är dags att ta klivet in i molnet och digitalisera verksamheten, säger Johan Magnusson.

Team- och kundsamarbeten – den främsta möjliggöraren


Johan Magnusson framhåller personalen och lyckade kundsamarbeten som den främsta framgångsfaktorn. För att vara kundens bästa partner, krävs nöjda och självgående anställda som förstår kundens behov.

– Jag ser allt vi gör som resultatet av gott teamarbete mellan kunder och personal: fyra lyckade svenska förvärv under 2018 med ökad lönsamhet och icke minst fördubblingen i affärsvärde i försäljningen jämfört med 2017 kommer högt på listan över sådant som gör mig stolt.

– Jag tycker det är viktigt att tydligt veta och känna ”Varför gör jag det här?”- det driver mig framåt. Jag ser personalen som en otroligt viktig möjliggörare – har vi inte personal som trivs och kan leda både sig själva och andra så kommer vi ingenstans. Lyckas vi med att få Sveriges nöjdaste kunder och personal i branschen, då fungerar så mycket annat också, säger Johan Magnusson.