Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Säkerhet

Låt inte Grinchen stjäla julen

Vi har precis lagt Black Friday och Cyber Monday bakom oss och den många gånger intensiva julhandeln närmar sig med stormsteg. Kanske är några av er redan ingång med att uppfylla alla önskningar på önskelistan. Många av oss vänder sig till näthandeln för att hitta bästa möjliga erbjudanden i julhandeln, men är det tryggt och säkert att handla på nätet?

Grinchen

Nästan alla svenskar och norrmän har erfarenhet av att handla på nätet. Något som är positivt ur ett säkerhetsperspektiv är att fler och fler börjar lyfta fram effektivitet och säkerhet som avgörande när de handlar på nätet. De allra flesta aktörerna inom näthandeln är seriösa och lägger ner mycket arbete för att deras tjänster ska vara säkra. Dessvärre betyder inte det att cyberbrottslingar kommer sluta försöka lura dig genom riktade attacker.

Det kan handla om bedrägerier genom anpassade e-postmeddelanden i form av falska leveransbekräftelser, bluffakturor och önskemål om donationer till frivilligorganisationer för att nämna några varianter eller installation av skadlig kod vars syfte kan vara att stjäla information och pengar.

Vi bedömer att risken för att bli utsatt för bedrägerier och skadlig kod ökar under julhandeln både för företag och privatpersoner eftersom er aktivitet på nätet ökar under perioden. Lyckligtvis finns det flera metoder du kan använda för att skydda dig själv.

Du kan oftast identifiera Phising med följande ledtrådar:

  • Att andemeningen i meddelandet är extremt brådskande och kräver omedelbar behandling och genom stress få dig att begå ett misstag.
  • Att meddelandet verkar för bra för att vara sant. (Du har förmodligen inte en avlägsen släkting vars arv tillfaller dig efter att du har betalat 20 000 kr i arvode).
  • Att meddelandet innehåller en generell hälsning som t.ex. ”bästa kund” eller liknande. De flesta personer, företag och organisationer som känner dig väl, vet oftast vad du heter.
  • Att meddelandet innehåller instruktioner om att få tillgång till känslig information som ditt lösenord, kreditkortsnummer eller annan information som din bank eller tjänsteleverantör redan har information om eller inte behöver för att uppfylla sina åtaganden.
  • Att meddelandet kommer från en betrodd avsändare men svara-till-adressen går till någon helt annan.
  • Att meddelandet kommer från en betrodd avsändare i en officiell organisation men innehållet kan innehålla brister i grammatik och stavning men även annan information som är kopplat till företaget.

Ett tips när du framöver tar emot e-postmeddelanden som överensstämmer med en eller flera ledtrådar och du anar misstanke, ring avsändaren för att verifiera innehållet. Genom att kontrollera flera källor ökar sannolikheten för att bekräfta eller avvisa en attack. Om du dessutom säkerställer att dina enheter och programvaror är uppdaterade med senaste säkerhetsuppdateringarna, kombinerat med att du nyttjar unika lösenord och multifaktor reduceras risken att bli drabbad. Som ett sista steg vill vi uppmana att ha extra kontroll på dina kontoutdrag för att identifiera avvikande transaktioner, om något inte stämmer kontakta direkt din bank som kan hjälpa till med att spärra dina konton och begränsa skadan.

När säkerheten är avklarad uppmanar vi er till att fokusera på det som är viktigast av allt, att ni får ha en riktigt god jul tillsammans med vänner och familj!