Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Radar Spring

Key takeaways från Radar Spring 2019

Äntligen är våren här – och med det kom Radar Spring, årets största event för alla IT-chefer, CIO:s och inköpschefer! Visolit var självklart på plats och fick uppleva en stor bredd av intressanta talare och ämnen. Samtidigt presenterade vi själva vårt helt färska, nya koncept Beat your Business. I det här blogginlägget delar vi med oss av några av våra key takeaways från eventet.

Radar-Spring-takeaways

 

En helt ny relation mellan kund och leverantör

Radar Spring är ett av Nordens största strategiska event, och årets största för IT-chefer, CIO:s och inköpschefer. I år var temat Trusted Partners, något som är mycket aktuellt och blir en allt viktigare del i branschen. Syftet med Trusted Partner är att bygga partnerskap på nya sätt – att skapa en djupare relation som verkligen har betydelse. Historiskt sett har ett partnerskap varit en tydlig säljare och köpare – kund och leverantör – ofta med stort fokus på kontrakt och avtal. Idag är ett partnerskap något helt annat. För att nå framgång idag är det viktigt att våga ge och ta, dela med sig av styrkor och svagheter, samt våga pusha och utmana för att ta varandra framåt.

Mindre teknikprat – mer värde

Traditionellt sett har det varit de som kan prata teknik och svänga sig med komplicerade begrepp som har haft den högsta statusen i dessa sammanhang – men pendeln har svängt. Istället är det de som förstått vikten av att istället diskutera hur man kan stärka företagets utveckling, bygga hela affären och förbättra kundupplevelsen som bidrar med störst värde i verksamheten. Samtidigt har den tekniska kunskapen fortfarande väldigt stor tyngd och ska fortsätta vara tongivande. Nyckeln är samtidigt att kunna omvandla denna kompetens till att även prata värde och berätta hur kunden faktiskt har nytta av det i sin dagliga verksamhet – rent konkret.

Utmana verksamheten med Beat your Business

Under Radar Spring presenterade vi på Visolit även vårt nya koncept Beat Your Business – helt i enlighet med temat Trusted Partner. Konceptet är en del i målet att konkret bidra till kundernas affärsutveckling och digitala resa, och våga utmana varandra längs vägen. Beat your Business är en metod som skapar starka partnerband genom ett enkelt, tydligt och roligt sätt att utmana sig själv och sin verksamhet på. Den lekfulla, men seriösa, workshopen bygger på att ifrågasätta hur man skulle konkurrera ut sin egen verksamhet om man var ny på marknaden idag.

“Alla pratar om att man måste utöka innovationen i partnerskapet. I Beat your Business gör vi det konkret – det är en fysisk övning där folk får träffas, bygga och prata om hur det kommer att bli i framtiden. Vi på Visolit faciliterar övningen och låter gruppen komma fram till egna slutsatser och resultat som de faktiskt kan jobba vidare med i sin organisation”, säger Mats Lomander, en av de ansvariga för Beat your Business.

Tillsammans med Visolit på Radar Spring berättade även Fredrik Gunmalm, VD på Capio, om deras upplevelse från Beat your Business-workshopen. Han betonade just betydelsen av att hitta ett gemensamt språkbruk mellan parterna för att bli synkade och förstå varandra på ett bättre sätt. Även om man som Capio och Visolit kommer från helt olika branscher, är workshopen ett sätt att väcka nya tankar och idéer för att ta kreativiteten vidare i verksamheten. Även andra talare under Radar Spring refererade till Visolit och speglade sina egna metoder och resor i kontrast till Beat your Business, som blev lite av en riktpunkt för att bygga och utveckla partnerskap på ett annorlunda sätt

Beat-your-business2

Tydliggör partnerskapet och mät kundnöjdheten

En utmaning som präglar hela branschen är att gå från att bara vara den teknikkunniga experten till att faktiskt bli en rådgivande, närvarande partner. Det handlar om att få varje konsult att på riktigt intressera sig för kunden, och för människorna som representerar dem. Vad gör de på jobbet varje dag? Vad får dem att ticka? Vilken är deras tuffaste utmaning?

Att vara partner är inte bara något man är, det är något man måste växa i. Därför är det viktigt att kontinuerligt vårda partnerskapet, stärka relationen och vara tydlig med vart man vill och hur man ska ta sig dit, tillsammans. Att ständigt mäta relationen med kvalitativa NKI-undersökningar på flera nivåer – och att tydliggöra resultatet inom egna organisationen – ger ett fokus kring hur kunderna upplever en som som leverantör –  vilket är det mest väsentliga i alla affärsrelationer. Det är ett stort och ärofyllt ansvar att vara partner, och därför något vi alla måste ta vara på!