Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×

Key take aways från Radar Summit 2018

Då var det än en gång dags för årets viktigaste IT-händelse – och Visolit var såklart på plats! Tillsammans med branschkollegor fick vi ta del av det senaste inom tech. AI, blockchain och ansiktsigenkänning som räddar regnskogen är bara några av de ämnen som diskuterades under Radar Summit 2018. 

Radar Summit 2018

I det här blogginlägget lyfter vi våra viktigaste key take aways från eventet.

Alla fortsätter prata om AI

Förra året pratades det mycket om AI i teorin – men i år handlar diskussionen mer om hur företag applicerar tekniken för att lösa problem åt sig själva och sina kunder. I takt med att IT-företagen växer i storlek blir det också viktigare att säkerställa att tekniken fungerar hela vägen ut till användarna. Historiskt sett har man främst gjort mätningar i serverhallarna, för att försäkra sig om att allt fungerar som det ska. Detta gör i sin tur att man riskerar att missa slutanvändarens perspektiv. 

Ett vanligt misstag är att man nöjer sig med att tekniken fungerar som den ska i serverhallen – men missar att det finns problem längre fram i kedjan. Samma server som fungerar perfekt i Sverige kanske är dubbelt så långsam i Thailand – vilket kan påverka anställda som befinner sig i Thailand och behöver kunna jobba i samma utsträckning som hemma. Ett sätt att säkerställa påverkan på slutanvändarna är att använda sig av AI och låta ett automatiserat script logga in som användare i olika länder, för att utvärdera systemets funktion. Då kan IT-avdelningen i förväg flagga för att systemet kommer vara långsammare i till exempel Thailand, om så är fallet. Användningen av AI behöver med andra ord inte vara så dramatiskt som man skulle kunna tro, utan kan smidigt appliceras för att förenkla företags vardag.

Rädda regnskogen med ansiktsigenkänning

En intressant teknik som lyftes fram under Radar Summit var att kombinera ansiktsigenkänning med blockchain för att spåra leveranser av träplankor. På så vis ska man kunna identifiera vilka träplankor som kommer från skyddad regnskog – och på sikt förhindra att den huggs ner. Tekniken fungerar som så att sågklingorna från sågverken lämnar märken i träplankorna, vilket gör att ansiktsigenkänning kan användas för att avgöra vart träplankorna har sågats upp. Man använder därefter blockchain för att lagra informationen och försäkra sig om att träplankorna kommer från den skog och det sågverk som angetts. Med hjälp av den här tekniken kommer man kunna bygga upp en helt ny marknadsplats som kan garantera högkvalitativa träplankor från godkända skogar.

Ladda ner vår guide:  CDO? Så kravställer du din leverantör.  Säkerställ utvecklingen av företagets digitala framtid – ta del av de  viktigaste frågorna du måste ställa både dig själv och potentiella  samarbetspartners! Hämta guide <https://www.visolit.se/guide-cdo-kravstall-din-leverantor>

Utveckling i fokus när IT-branschen konsolideras

Under Radar Summit pratades det även om en rapport som togs fram förra året och som pekar på att branschen stadigt konsolideras. Det är en fortsatt tydlig trend att större företag, som exempelvis Google, Amazon och Microsoft kommer in och köper upp mindre aktörer. Frågan är om småföretag kommer att försvinna helt och hållet under de kommande åren. Det krävs stora insatser för att klara av att hänga med i utvecklingen och behålla sin konkurrenskraft mot IT-jättarna. Detta visar sig vara svårt för att företag med 30-50 anställda och leder till att allt fler går med på att slås ihop med större bolag. Som litet företag är det omöjligt att hålla samma takt som till exempel Alibaba när det kommer till forskning inom AI och annan ny teknik – och man hamnar oundvikligen efter. 

På samma sätt är det viktigt för individen att fortsätta utveckla sig själv och skaffa ny kunskap, för att inte bli omsprungen av marknadens behov. För den som inte redan idag lägger cirka 30 % av sin arbetstid (vilket blir 1,5 arbetsdag i veckan) på kompetensutveckling är det hög tid att komma igång. I ett litet bolag krävs inte samma individuella konkurrenskraft som inom en IT-koncern på hundratals (ibland tusentals) anställda. Allt eftersom marknaden konsolideras och företagen blir större, är det därför viktigt att skaffa sig unik kompetens. Du behöver utveckla dig kontinuerligt för att inte halka efter dina kollegor. En av anledning till att företag köper upp varandra i större utsträckning är också att de är på jakt efter varandras personal, där den efterfrågade kompetensen finns internt.

Missade du årets Radar Summit? Här kan du se vår Break Out Session om varför inga kunder idag borde skriva avtal utan en end-to-end lösning!