Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Moderna IT-lösningar

Hitta den bästa IT-leverantören för just ditt företag

Innan du väljer en ny IT-leverantör bör du göra research, helst genom att kontakta flera aktörer och ställa några välriktade frågor. Här är fyra frågor du borde ställa innan du väljer leverantör.

telescope

Innan du väljer en ny IT-leverantör bör du göra research, helst genom att kontakta flera aktörer och ställa några välriktade frågor. Det här är din chans att ta reda på om just denna IT-leverantör är rätt för dig och passar era behov. Här är fyra frågor du borde ställa innan du väljer leverantör:

1. Vilka fördelar kan samarbetet ge?

Vad kan IT-leverantören erbjuda som gynnar ditt företag? Det här öppnar också upp för att kartlägga vilka lösningar som eventuellt kan integreras i den redan befintliga IT-miljön och vilka nya lösningar som säkerställer den flexibilitet som företaget behöver.

Här finns också utrymme för följdfrågor. Medan du frågar om fördelarna och styrkorna hos IT-leverantören kan det också vara klokt att kartlägga svagheterna. Du kanske söker en leverantör av helhetstjänster? Ta reda på vad din motpart inte kan leverera. Svaret på den frågan kan vara en viktig faktor när du senare beslutar om ni ska samarbeta eller inte.

Om du kartlägger svagheter innan du går in i ett partnerskap undviker du att fastna i en situation där lösningen inte matchar dina förväntningar.

2. Processen?

Hur lång tid tar bytet? Mät leverantören på det svaret. Om de ger en tydlig tidsuppskattning kan det tyda på att de är professionella och erfarna. Vaga svar kan indikera att tjänsteleverantören inte tidigare har varit involverad i liknande projekt, vilket kan bli en osäkerhetsfaktor gällande när det nya systemet eller nya tjänsten faktiskt kommer att vara på plats. Med andra ord, undvik att gå vidare med en process där det inte finns något klart och tydligt svar kring tidsuppskattningen. När det kommer till frågor om själva processen kan du också fråga om pris och på så vis få en total kostnadsbild.

Kräver den nya lösningen (eller de nya lösningarna) mycket upplärning? I en annars hektisk vardag på kontoret kan det vara riskfyllt att hålla i denna upplärning på egen hand. Är det något leverantören erbjuder? Hur är uppföljningen från leverantören under hela förloppet? Kommer de att förse er med ny och värdefull information som hjälper er som företag som helhet?

[CHECKLISTA] SÅ VÄLJER DU RÄTT TEKNIKPARTNER

3. Kunder?

Genom att kartlägga vilka kunder leverantören har och titta på relevanta kundreferenser får du en bild av leverantörens kompetens. Om de har många relevanta kunder kan leverantören vara den rätta för ditt företag också. Fråga därför gärna om referenser, de är en bra källa till ärliga svar på hur det är att arbeta med leverantören.

När du har skapat dig en bild av leverantörens kunder kan du ställa några frågor om kapacitet. Det här är ett smart sätt att ta reda på hur bra uppföljning du kan förvänta dig, samtidigt som du får en bild av huruvida de har kapacitet för att ge samma stöd till alla sina kunder. Försök även att skaffa dig en bild av hur snabbt du får hjälp om något skulle hända. Plötsliga stopp kan stå ditt företag dyrt, därför bör du bedöma leverantören utifrån vilket svar du får på den frågan. Har de kapacitet att hjälpa dig snabbt om något händer?

4. Vilka molntjänster kan de erbjuda?

Molntjänster är i ropet eftersom de innebär ett antal fördelar för affärsutveckling. LogicMonitor förutspår att redan om 2 år kommer 73% av arbetsprocesserna äga rum i molnet (41% offentliga, 20% privata och 22% hybrid).

Vilka molntjänster kan då just denna IT-leverantör leverera? Vilka erfarenheter har de? På så sätt kan du kartlägga vilka lösningar som passar din affärs- och IT-miljö. Kan dessa tjänster sänka kostnaderna, öka effektiviteten och användarvänligheten för alla i verksamheten?

Slutligen

Be leverantören att göra en kartläggning av ditt företag. En sådan kommer att kunna identifiera relevanta aspekter som du kanske har glömt att fråga om. Processen kommer också innebära att du inte bara får insikt i hur de jobbar, det underlättar också för dig om du vill effektivisera och sänka kostnader. Det är alltid fördelaktigt att få en överblick av den nuvarande situationen för att veta vilka åtgärder man måste ta för att vidareutveckla företaget.

Ladda gärna ner vår checklista för hur du väljer rätt teknikpartner här:

Ladda ner vår checklista:  Så väljer du rätt teknikpartner  Hur gör du för att välja rätt teknikpartner?  Den här checklistan hjälper dig att välja rätt!  Hämta  <https://www.visolit.se/whitepaper-5-best-practises-for-dig-som-it-chef> checklista