Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Digitalisering

Digitalisering som en konkurrensfördel

För många företag kan digitalisering vara en stor konkurrensfördel – men för de som väljer att stanna i dörren kan denna modernisering innebära slutet. Här är fyra sätt att använda din digitaliseringsprocess till din fördel.

konkurrens

Digitaliseringen av företag och industrier är i det närmaste en revolution och en utveckling större än Internet. För många företag kan digitalisering vara en stor konkurrensfördel – men för de som väljer att stanna i dörren kan denna modernisering innebära slutet. Här är fyra sätt att använda din digitaliseringsprocess till din fördel.

Exponentiella tekniska framsteg, ökad makt hos konsumenterna och ökad konkurrens innebär att alla branscher står inför ett vägskäl: Göra ingenting eller bygga upp ett strategisk försprång? Genom att ha ett strategiskt försprång kommer ditt företag att kunna bryta sig loss från de tveksamma, och bli en vinnare av digitaliseringen.

Läs också: 4 sätt där tekniken underlättar för tillväxt

4 sätt att använda digitaliseringen till din fördel

Internetrevolutionen har fört med sig en hel del förändringar som många företag har dragit nytta av för att kunna automatisera och effektivisera hela företaget. Ett typiskt exempel på detta är internetbaserade affärsmodeller som cloud computing, dvs molnlösningar.

När man säger att ett företag måste digitaliseras, är det många som inte förstår att det handlar om mycket mer än att bara investera i nya IT-system. För att kunna använda digitalisering som en konkurrensfördel måste även affärsmodellen digitaliseras och utvecklas, nya strukturer måste vara på plats och det krävs nya sätt att interagera med kunder.

Det här är precis så som de digitala ledarna skiljer sig från andra: Hur de digitaliserar alla aspekter av företaget, speciellt i samarbete med kunder och leverantörer, men också i sätten som medarbetare använder digitala verktyg för att kunna effektivisera sina dagliga arbetsuppgifter.

[CHECKLISTA] 7 TIPS TILL DIGITAL AFFÄRSUTVECKLING

Här är fyra sätt du kan dra nytta av digitaliseringen:

1) Förstå möjligheterna (och hoten) som den digitala världen ger din verksamhet

Ett sätt att identifiera detta är genom det som EY lyfter fram i sin rapport som en "digital maturity assessment". Denna metod hjälper ledningen att förstå utmaningarna som deras bransch och företag står inför, men kan också hjälpa dem att identifiera nya digitala sätt att engagera fler målgrupper på.

Metoden tittar på fem huvudelement:

  • Vad ledningen gör för att effektivt anpassa verksamheten till digitaliseringen.
  • Hur investerare använder digitala lösningar för att hantera förhållandet till aktieägarna.
  • Hur anställda bygger in det digitala i företagskulturen.
  • Hur verksamheten använder digitala lösningar för att kunna samarbeta bättre med leverantörer och partners.
  • Hur företaget använder digitala lösningar för att skapa och öka kundvärdet.

Med dessa insikter kan verksamheten lättare skapa en prioriterad handlingsplan för att säkerställa framgången med digitalisering.

2) Använd digital teknik för att förbättra traditionella affärsmodeller


Företag som har utnyttjat de möjligheter som internet och digitaliseringen har medfört – till exempel DnB, som lanserade den nya digital betalningslösningen Vipps, eller de populära streamingtjänsterna Netflix och Spotify – har nått stor framgång.

Att digitalisera sin affärsmodell kan exempelvis innebära att ändra fokus från att sälja produkter till att sälja tjänster, genom att använda automatiserade och digitala tjänster för att utöka befintliga manuella sådana – samt hitta nya och bättre sätt att arbeta med både leverantörer, partners och kunder.

Ett norskt företag som valt att digitalisera sin verksamhet genom att flytta ERP-systemet ut i molnet är Pelagia. Den norska tillverkaren och exportören av pelagisk fisk upptäckte att de behövde förändra sitt arbetssätt för att vara konkurrenskraftiga även i framtiden.

Företaget bestämde sig därför för att ersätta fyra olika lokala ERP-system med ett ERP-system levererat som SaaS-tjänst; Dynamics 365 for Finance and Operations. Detta kommer både att förenkla integrationen med partners, samt automatisera och effektivisera interna processer.

"Vi ser att det inte finns något alternativ att fortsätta arbeta som vi jobbar idag. Det var tillräckligt bra år 2018 och det är bra nog 2020 – men det räcker inte i framtiden. Vi fick därför ledningen att förstå att det inte är en IT-utmaning, utan en utmaning för hela förvaltningen. Ledningen måste ta plats i förarsätet och veta var vi ska, och även acceptera att med lite mer investering i IT kommer vi att kunna skära ner företagets totala kostnaderna kraftigt, " - Frode Vatne, CIO på Pelagia.


3) Göra befintliga affärsmodeller digitala


Förutom att förbättra de traditionella affärsmodellerna kan du dessutom göra dem mer digitala. Det kan exempelvis göras genom att erbjuda helt nya tjänster som inte kan levereras manuellt, eller erbjuda befintliga tjänster via nya digitala kanaler.

Det finns flera exempel på företag som har gjort detta och nått stor framgång. Till exempel erbjuder Dell kundtjänst via Twitter, medan brittiska Tesco (verksamma inom dagligvaruhandel, mobil och bank) låter sina kunder handla via en app.

Genom att digitalisera affärsmodellen kan verksamheten bland annat minska kostnaden för sina erbjudanden och öka intäkterna.

4) Skapa helt nya affärsmodeller

Vissa företag har tagit steget vidare från att digitalisera affärsmodellen till att skapa och erbjuda helt nya intäktsgenererande produkter eller tjänster. Exempel på detta är Facebook som säljer digital kunddata, virtuella valutor som används i internetspel och sociala nätverk, och Google/Yahoo som får intäkter från reklamrelaterade sökningar.

Det finns många fördelar med detta: Du är först på marknaden med nya tjänster och produkter, dina erbjudanden sprids snabbt via digitala plattformar och du får nya, intäktsgenererande kanaler.

Vill du lära dig mer om hur du kan driva företagets digitala affärsutveckling framåt? Ladda ner vår checklista med 7 steg för just detta.

Ladda ner vår guide:  7 sätt att driva verksamhetens digitala utveckling framåt  – Hur gör du för att driva en framgångsrik digitalisering av ditt företag?  Här är sju steg som hjälper dig att komma igång! Hämta guide  <https://www.visolit.se/whitepaper-5-best-practises-for-dig-som-it-chef>