Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Digitalisering

Checklista: Så övertygar du ledningen att investera i nya digitala lösningar

Hur övertygar du ledningen att faktiskt investera i digitala lösningar?

checkmark Visolit

Totalt 88% av CIO:s säger att deras roll har blivit mer inriktad på digitalisering och innovation. Samtidigt framhävs motviljan mot förändring i företaget som ett av de största hindren för framgångsrik digitalisering. Så hur övertygar du ledningen att faktiskt investera i digitala lösningar?

Undersökningen State of the CIO visar att rollen som Chief Information Officer i allt högre grad handlar om att vara digital och innovativ, något som framhävs av majoriteten av alla tillfrågade IT-chefer. Att leda verksamhetens digitala initiativ och hjälpa organisationen att nå sina specifika mål för tillväxt är de viktigaste prioriteringarna.

Digitalisering står högt upp på agendan, men ett av de största hindren för att lyckas är likväl motviljan att förändras. Om du vill leda digitaliseringsarbetet i ditt företag har vi här därför samlat några tips om hur du får med ledningen på tåget.

4 steg till att övertyga ledningen om digitala investeringar

1) Förklara problemet som företaget står inför

Det första steget för att lösa ett problem kommer alltid att vara att definiera vad problemet är – och att få alla inblandade att hitta en lösning för att förstå det. Förklara därför företagets utmaning så att ledningen både förstår vad det är, samt varför det faktiskt är en utmaning.

Digitaliseringen har ofta som mål att effektivisera interna processer, förbättra kundupplevelsen och inte minst öppna upp för nya affärsområden som ökar inkomster och lönsamhet.

Kanske är det era inre processer som helt enkelt är ineffektiva? Då kan du bryta ner dem till mindre problem – exempelvis att X% av era kunder inte tar emot e-post från dig, vilket gör att du går miste om merförsäljning. Nästa steg är att ta reda på varför det är så!

[INFOGRAFIK] DOM STÖRSTA TRENDARNA FÖR DIGITALISERING 

2) Identifiera orsaken till problemet

Vilken är orsaken till att majoriteten av dina företagskunder inte får e-post från dig? Kanske beror det bara på att marknadsavdelningen försöker skicka mejl manuellt till en allt för stor kontaktlista, och att det därför finns många kontakter som hamnar utanför och glöms bort?

Som tur är finns det en enkel lösning på detta – nämligen automatisering. Du borde dock inte dra det här esset ur rockärmen direkt, utan först måste du kunna övertyga ledningen om att detta är ett verkligt problem. Hur? Jo – genom att visa varför, och hur mycket problemet faktiskt påverkar er.

3) Förutse hur problemet påverkar er i slutändan

Förklara hur företaget drabbas genom att presentera rena siffror. Om ni förlorar x antal försäljningar till ett genomsnittligt värde av x kronor, eftersom x antal kunder inte får information om era nya produkter eller erbjudanden – hur påverkar det lönsamheten i slutändan?

Ta även med i beräkningen hur mycket verksamheten tjänar på merförsäljning till befintliga kunder, och inte minst genomsnittligt CLV (life time value) per kund. Du kan presentera siffrorna för vad du bedömer att detta kostar ditt företag per månad, kvartal eller år. 

Kan du dessutom visa hur många av de befintliga kunderna som faktiskt får e-post från er – och som klickar på länkarna och genomför ett köp – då kan du presentera en ännu tydligare bild av hur stora summor företaget förlorar bara på grund av dåliga interna rutiner för e-postutskick. Ju mer exakt beräkningen är, desto större effekt kommer dina argument att ha på ledningen.

4) Presentera en lösning på problemet

Så fort du har fått ledningen att förstå vad som är problemet, vad som är orsaken till det, och vilka konsekvenserna kan bli i slutändan – då kan du presentera en konkret lösning.

I det här exemplet kan du lägga fram ett förslag om att implementera ett verktyg som automatiserar företagets processer för all mejlkommunikation. Ett marketing automation-system gör det lättare att följa upp alla befintliga kunder med värdefull information – vilket i sin tur medger merförsäljning i framtiden.

Vill du ha ännu fler tips om hur du förbereder dig på bästa sätt när du ska presentera nya investeringsförslag för ledningen eller styrelsen? Ladda ner vår guide för hur du ska se till att ditt business case för digital företagsutveckling blir godkänt!

Ladda ner vår guide:  Digitalisering av verksamheten – de största  trenderna för 2019  – Se till att ditt företag har rätt verktyg för digitalisering. Hämta guide  <https://www.visolit.se/whitepaper-digitalisering-av-verksamheten-trenderna-for-2019>