Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelsen.
Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår personuppgiftshantering. Genom att godkänna och använda webbplatsen accepterar du vår användning av cookies.

×
Digitalisering

Beat your Business på Radar Spring 2019

Radar Spring är ett av Nordens största strategiska event som varje år bjuder på spännande trender och kommande nyheter. Temat för i år är Trusted Advisors, något som har en stark betydelse inom branschen.

ByB_RadarSpring

I år kommer Visolit inte bara utmärka sig genom sitt nya varumärke på eventet – utan också då man under eventet kommer att lyfta konceptet Beat Your Business – att utmana sin egna verksamhet genom att lyfta blicken och skapa framtidens verksamhet som konkurrerar ut dem själva.

Hur skulle ni konkurrera ut er egen verksamhet?  

Hjulen rullar snabbare, kraven ökar och konkurrensen hårdnar – det är en vardag som ledarna i svenskt näringsliv lever i varje dag. Samtidigt utmanas man av att hela tiden utveckla sin verksamhet och vara före konkurrenterna. Digitaliseringen och IT målas upp som möjliggörare för att kunna ta sig till nästa nivå och frågan ligger definitivt inte längre hos IT-avdelningen, utan det berör alla processer inom verksamheten. Kundupplevelsen står i fokus i alla branscher. Alla måste attrahera sin kund mer och på nya sätt för att öka sitt värde.

Digitaliseringen ställer krav på företag, och i synnerhet ledningsgrupper, att se över hela sin verksamhet. Hur kan vi jobba smartare och mer effektivt idag samtidigt som vi skapar nya affärserbjudanden? Ulf Eliasson, försäljnings- och marknadschef på Visolit, menar att många verksamheter hade sett helt annorlunda ut om de startats idag. Syftet med Beat Your Business är alltså att utmana ledningsgruppen under en kreativ, lekfull men ändå seriös workshop för att få dem att se sin verksamhet utifrån. 

- Jag har själv suttit i ledningsgrupper i 25 år, och jag vet att man många gånger fastnar i  vardagliga verksamhetsproblem. Man löser problem kortsiktigt som tar en från A till B – istället för att använda forumet till att hantera större utmaningar som tar verksamheten från A till D. Detta kan vara svåra utmaningar, som vi kanske inte heller har alla svar på idag, säger Ulf Eliasson.

En innovativ, lekfull och seriös workshop

Beat Your Business är i grundutförandet en två timmars workshop, som leds av Visolit, och kan vara ett innovativt och inspirerande inslag till ledningsgruppsmötet eller en helt separat aktivitet.

Gruppen leds genom workshopen där man först bygger nuläget för att sedan bygga framtidens verksamhet och kundupplevelser som ofta landar i diskussioner om digitaliseringsmöjligheter. Som ledare för workshopen är två erfarna facilatorer från Visolit med olika bakgrunder, till sin hjälp har de verktyg som Lego Serious Play och Business Model Canvas.

Lego Serious Play innebär att man med hjälp av Lego konkretiserar både idéer och använder olika kompetenser inom gruppen och verksamheten – en metod som använts av ett otal företag som till exempel Amazon, Google, IKEA, Siemens och Göteborg Energi. För de som sedan länge glömt tiden i lekrummet ställer byggandet högra krav på att kunna samarbeta – inte bara genom att lyssna utan att förstå, beskriva och skapa en story.

- Många verksamheter står inför stora utmaningar just nu, utmaningar som man ännu kanske inte kunnat konkretisera. Syftet med workshopen är att hjälpa ledningsgruppen och få alla att inse vilka möjligheter verksamheten har framåt, sammanfattar Ulf Eliasson.

Ses vi den 8 maj? 

Under Radar Spring kommer Visolit tillsammans med Capio att berätta mer om workshopen de haft, fokuset på kundupplevelser, vilka frågor som aktualiserades och vad Capios ledningsgrupp tog med sig från tillfället.


Anmälan till Radar Spring den 8 maj

Vill du veta mer om konceptet och workshopen Beat Your Business, eller boka in ett samtal med en av vår säljare? Kontakta oss!